COVID-19 vs Zombi 2020

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ni Hari ke-14 Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disebabkan Covid-19

Saya menulis di sini supaya dapat menyimpan tempoh masa pandemik ini terjadi di negara kita.

Covid-19 bermula dari wilayah Wuhan, China dengan nama Corona Virus sekitar bulan Disember 2019. Ianya telah tersebar hampir ke seleuruh dunia pada masa ini termasuk Malaysia. Beratus ribu manusia telah dijangkiti dan menyebabkan ribuan manusia yang meninggal dunia.

Kronologi wabak Covid-19 boleh dibaca melalui link ini

https://abcnews.go.com/Health/timeline-coronavirus-started/story?id=69435165

Viruses | Free Full-Text | Systematic Comparison of Two Animal-to ...


SARS, MERS and COVID-19 kesemuanya adalah penyakit respiratori yang disebabkan oleh satu keluarga besar yang dinamakan coronavirus. Coronavirus sebenarnya adalah penyakit yang biasa atau common. Ianya biasa untuk manusia mendapat cold dan sembuh selepas beberapa hari.

Kadangkala, virus datang dari haiwan yang menjangkiti manusia dan seterusnya tersebar di kalangan manusia yang lain. Kesemua MERS, SARS dan COVID-19 dipercayai bermula dari kelawar.

Perbezaan jangkitan Virus di antara COVID-19, MERS, SARS dan Flu boleh dilihat daripada jadual di bawah.


Prof. Akiko Iwasaki on Twitter: "Let's dispel the notion that ...

Ianya seperti virus itu evolve dengan zaman dan masa. Semakin lama semakin banyak hari inkubasi virus tersebut. Sudah tentu, COVID-19 adalah virus terkini yang mendapat perhatia para saintis untuk mengkaji salahsilah dan behaviour virus termasuklah ujikaji-ujikaji yang akan dijalankan untuk penentuan gerakbalas virus terhadap manusia. Setakat ini, sudah ada journal paper yang diterbitkan berkaitan dengan COVID-19 ini. (Cepat betul diorang ni menulis..fuh)


Simptom COVID-19 adalah batuk, demam dan masalah pernafasan. Berbeza dengan Flu, yang mana simptom nya adalah selsema dan demam. Simptom nya pula hanya dapat dilihat selepas 14 hari terkena jangkitan. Disebabkan itu kadar sebaran jangkitan lebih cepat kerana lambatnya simptom dapat dilihat.
Coronavirus
Antara paper yang dah dihantar untuk diterbitkan adalah

Molecular immune pathogenesis and diagnosis of COVID-19

https://doi.org/10.1016/j.jpha.2020.03.001


Clinical, laboratory and imaging features of COVID-19: A systematic review and meta-analysis



Chloroquine and hydroxychloroquine in the treatment of COVID-19 with or without diabetes: A systematic search and a narrative review with a special reference to India and other developing countries

https://doi.org/10.1016/j.dsx.2020.03.011

Transmission potential and severity of COVID-19 in South Korea


The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak


Dan banyak lagi paper yang boleh dirujuk melalui elsevier dan science direct.

Saya harap, negara kita juga akan mengeluarkan kertas-kertas penyelidikan yang berkaitan wabak COVID-19 ini di sekitar Malaysia sebagai salah sebuah negara Asia dan juga negara membangun. Bagaimana kesan wabak dan pembangunan negara dari segi ekonomi dan kemajuan. Semua ini perlu dibincangkan dan didokumentasikan.

Stay safe and keep distance.



Comments

Subscribe blog saya di sini

Delivered by FeedBurner

Popular Posts